Během vánočních svátků společnost Profeco připomněla spotřebitelům, že spropitné není povinné a že jeho účtování bez souhlasu zákazníka představuje zneužití a trestnou obchodní praktiku.
Majitelé restaurací oznámili snížení spropitného pro číšníky a obsluhující personál.
V souvislosti s oslavami Vánoc a Nového roku Federální agentura pro ochranu práv spotřebitelů Profeco připomněla návštěvníkům kaváren, barů a restaurací, že spropitné není povinné a nemůže být vybíráno automaticky.
Společnost Profeco varovala, že zahrnutí dodatečných plateb bez souhlasu spotřebitele je nekalou obchodní praktikou, a doporučila pečlivě kontrolovat účty a hlásit jakékoli zjištěné porušení během tohoto období vysoké spotřeby.
Spropitné je dobrovolné a nemůže být zákazníkovi vnucováno.
„Spropitné je dobrovolné, obvykle peněžní poděkování za poskytnutou službu, zejména v oblastech, které předpokládají přímou interakci se spotřebiteli, například v restauracích, barech, turistických službách a hotelech.“
Společnost Profeco zdůraznila, že žádný podnik nesmí podmiňovat poskytování služeb placením spropitného ani jej přímo zahrnovat do účtu, protože se jedná o výlučné rozhodnutí spotřebitele, nikoli o právní povinnost.
„Spropitné bylo původně gestem vděčnosti za výjimečné služby; když se stane povinným, ztrácí svůj smysl a hodnotu jako způsob vyjádření vděčnosti,“ napsal Ivan Escalante, šéf Profeco, a dodal: „Pokud je v nějakém podniku spropitné zahrnuto do účtu, kontaktujte nás a informujte nás o tom.“
Co říká zákon a jak nahlásit neoprávněné poplatky
Článek federálního zákona o ochraně práv spotřebitelů tuto otázku jasně vysvětluje:
„Dodavatelé nemají právo používat nátlakové a nespravedlivé obchodní metody nebo praktiky, ani zneužívat nebo vnucovat podmínky nebo ustanovení při dodávce zboží nebo služeb.“
V případě zjištění jakýchkoli neoprávněných odpisů prostředků společnost Profeco důrazně doporučuje spotřebitelům podávat stížnosti prostřednictvím horké linky pro spotřebitele nebo e-mailem, aby se zabránilo zneužívání a chránila práva zákazníků během svátků.
Jakou částku lze nechat jako dobrovolné spropitné?
Ačkoli spropitné v zemi není povinné, protože se jedná o dobrovolný projev vděčnosti ze strany zákazníka jako poděkování číšníkovi nebo zaměstnanci za služby poskytnuté v restauraci, baru nebo kavárně, výše spropitného je určena samotným návštěvníkem.
Obvykle se dává spropitné ve výši 10 % až 15 % z celkové částky účtu, ale není to zákonem povinné. Pokud se zákazník rozhodne nenechat spropitné, nikdo ho k tomu nemůže nutit a je to zcela normální; pokud se však rozhodne nechat 20 % nebo 30 %, je to zcela na jeho uvážení.






